TIRAMISU

Hej!

Sedan jag var i Menton i södra Frankrike (nära italienska gränsen) förra hösten har jag letat efter det perfekta tiramisureceptet. Med familjen åt vi på en italiensk restaurang och fick världens godaste tiramisu. Sedan dess är jag kär i denna efterätt! Nu, efter några försök tror jag jag börjar närma mig perfektion (enligt min smak). Så idag köpte jag ingredienserna och lagade min tiramisu till mig och kollegorna. Det blev mums!
Om du har ett bra tiramisurecept, tippsa mig gärna!!

/C.




Ingredienser:
400g mascarponeost
3 ägg
1 paket lady fingers
3 msk socker
4 koppar kaffe
Lite Oporto eller Marsala
Kakaopulver

Gör så här:
1. Vispa äggulorna och sockret i en skål tills det är mycket skummigt.
2. Vispa äggvitorna ännu skummigare i en annan skål.
3. Blanda båda med luftiga rörelser.
4. Blanda i mascarponen med lätta rörelser.
5. Doppa kakorna i kaffe och marsala blandningen. Lägg dem i botten på formen.
6. Täck med mascarponeblandningen.
7. Lägg ett nytt lager med doppade lady fingers och igen ett lager med mascarponeblandning.
8. Täck med kakaopulver.
9. Kyl ned tiramisun och låt stå i minst 2-3 timmar. Tiramisun blir desto godare om den förberetts dagen innan.


Kommentarer
Postat av: Cuisiner

Jag som letat och letat tiramisu recept, äntligen, DET HÄR RECEPTET ÄR GOOOTT!!



Det jag lärde mig vid mitt sista försök att laga tiramisu (med ett annat recept) är att:

- receptet påstod att man skulle ha rivet apelsinskal i, det gav en apelsinsmak, vilket inte var så dåligt, men det hade bara inte i tiramisun, som jag ser det, att göra.

- det skall vara jämna och fullt täckta lager med kakor doppade i kaffe. D.v.s. sist hade jag en för stor form i jämförelse med mängd kakor så jag fick liksom sprida ut kakorna så mycket det gick, men det hade varit bättre med mer kakor eller mindre form.

- tiramisun blir inte dålig av att stå några dagar. Sist gjorde jag så mycket att det blev över, stod i kylskåpet ett tag och blev bara bättre av det!

- jag föredrar en "hög", alltså tjock, tiramisu, med desto flera lager, mot en lägre utspridd. Gäller att hitta rätt form! Måste jag fixa!

2009-11-15 @ 02:32:43
URL: http://cuisiner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0